Der er flere cykler end biler i København. Det alene fortæller meget om danskernes kærlighed til jernhesten. Men hvorfor cykler danskerne egentligt så meget? Det kigger vi på nedenfor.
De primære begrundelser
Der er naturligvis blevet gennemført undersøgelser for hvorfor danskerne cykler så meget. I en undersøgelse af Cyklistforbundet viste det sig at 87 % af de adspurgte cykler fordi det er godt for klimaet og miljøet. Desuden mente 87 % også at cyklen er med til at forbedre folkesundheden og at reducere Danmarks sundhedsudgifter. Det er også værd at fremhæve at 66 procent i undersøgelsen mente at cyklen vil være med til at reducere trængsel på vejene, og reducere bilkøerne.
Danmark er indrettet til cyklister
I flere lande vil mange borgere meget gerne cykle. Ofte kan de dog ikke komme til det på grund af mangel af fx cykelstier. Tag blot den spanske hovedstad Madrid. Der er der ingen cykelstier i selve byen, men kun i udkanten af centrum, som lægger mere op til at cykle i sin fritid. Ellers skal folk i byen cykle på vejbanerne foran bilerne, og selvom at det er tilladt, kan det hurtigt blive stressende.
Vender vi blikket tilbage på Danmark, kan vi altså sige at størstedelen af landet er indrettet til cyklisterne. Der er blandt andet enorme cykelstier i København, som især imponerer turisterne, der kommer på besøg i den danske hovedstad. De bliver helt forbavsede over at der nærmest er lige så meget plads til cyklerne som til bilerne. Alt dette fremmer den danske cykelkultur.
Alle cykler i Danmark
Det er også vigtigt at fremhæve at alle cykler i Danmark. Der bliver ikke set ned på personer, som cykler fx til arbejde i stedet for at komme i en fin bil. Her er det oplagt at fremhæve de politikere, som cykler til Christiansborg fremfor at blive transporteret i fx fine ministerbiler. Desuden er det også positivt at se Kronprinsesse Mary cykle, som vi har set gentagende gange.
Mulighed for at spare penge
Måske er det ikke et lige så positivt punkt, men det er stadigvæk vigtigt. Offentlig transport er ikke ligefrem billigt i Danmark. Desuden kan det også være svært og kostbart at skulle parkere i byer som fx Aarhus eller København.
Udsigten til at skulle bruge tid og penge på transport, får flere danskere til at vælge cyklen fremfor toget eller bilen. Man kan nærmest sige at det er gratis, når du først har investeret i din cykel. Naturligvis kræver den vedligeholdelse, men i det lange løb sparer du mange penge på at cykle fremfor at køre i bil.
Danmark er blandt de mest fysisk aktive
Vi slutter dog af på en mere positiv note. Danskerne har længe været blandt de mest fysisk aktive i Europa. Helt fra barnsben er der et stort fokus på at cykle, spille fodbold og dyrke andre former for sport. Derfor kommer det helt naturligt for mange danskere at cykle både når de skal på arbejde og i deres fritid.